De grootste orgelklank uit de kleinste Viscount speeltafel
Vanuit de Physis technologie voor klankopwekking, hebben we een werkelijk revolutionair systeem ontwikkeld dat we RAR, "Real Audio Rendering" (realistische geluidsweergave) hebben genoemd. Dit systeem maakt gebruik van een krachtig drie-dimensionaal en real-time algoritme om de klank van de galmende ruimte weer te geven. Dit schept de mogelijkheid om, samen met de nieuw toegevoegde audiokanalen aan weerszijden van de speeltafel en links en rechts boven de manualen, het geluidsbeeld op een verrassende wijze te verrijken en te verbreden. 

In het centrum van het geluid
U kunt het ruimtelijk effect van de omgeving waarin het orgel staat naar believen vergroten tot aan dat van een kathedraal toe. Het effect kan zonder meer opzienbarend worden genoemd. U zult een soortgelijke verbetering ervaren als wanneer u een "surround" systeem toevoegt aan uw muziek installatie thuis.

 

De serie SONUS is een lijn van klassieke orgels die is ontwikkeld met de exclusieve Physis®-technologie - ontworpen en gepatenteerd door de laboratoria van Viscount. Gebaseerd op het modelleren van fysieke fenomenen die betrokken zijn bij het opwekken van het geluid van pijporgels, is het geproduceerde geluid ongelofelijk authentiek.

Bovenop de Physis®-technologie voor het opwekken van geluid hebben we een revolutionair nieuw geluidssysteem ontwikkeld genaamd RAR (Real Audio Rendering). Dankzij de RAR-technologie hebt u het volledige beheer over de indruk die de ruimte maakt waarin het instrument staat, zo kan zelfs in de kleinste kamer de sfeer van een grote kathedraal worden gesimuleerd. De nieuwe Viscount RAR (Real Audio Rendering)-technologie vormt een duidelijke stap voorwaarts qua definitie, ruimtelijkheid en body van het geluid, wat tot nog toe de meest authentieke manier is voor het scheppen van dat magistrale effect van de belangrijkste orgelstop: de ambiance. Zittend aan de console van de nieuwe Viscount Sonus krijgt u de meest realistische indruk van het instrument en de sfeer in vergelijking met elk ander digitaal orgel dat u bespeelt.

De serie SONUS is voorzien van een rijke bibliotheek aan stemmen: met registertabs op het frontpaneel kunt u eenvoudig honderden extra geluiden kiezen uit het interne geheugen. Elke functie is eenvoudig in te stellen met het slim ontworpen bedieningspaneel en de verlichte display.

Dankzij de revolutionaire Physis®-technologie - het resultaat van tien jaar onderzoek en ontwikkeling - heeft Viscount een droominstrument gemaakt dat een opwindende ervaring biedt voor moderne organisten.
Physis® fysieke modellering is een bedrijfseigen technologie die is ontwikkeld en gepatenteerd door Viscount en wordt gebruikt in de series UNICO, SONUS en Ouverture. Physis® reproduceert met een verbazende nauwkeurigheid de geluiden, omgeving en geluidsconfiguratie van de meest vooraanstaande orgels ter wereld.
De Physis®-technologie maakt gebruik van een geavanceerd multi-processor-platform genaamd SHARC®. Het systeem is zo krachtig dat het een rekenkracht kan bieden van meer dan 12 miljard berekeningen per seconde! Deze indrukwekkende rekenkracht is noodzakelijk voor het berekenen van real-time, op een fysiek model gebaseerde algoritmen die een uitermate authentiek orgelgeluid genereren. Het besturingssysteem Linux is gekozen voor de ondersteuning van dit nieuwe platform, omdat het bekend staat om zijn stabiliteit en flexibiliteit. Dankzij dat systeem zijn alle apparaten waarop Physis is geïnstalleerd in staat om eenvoudig de nieuwste technologieën te integreren. De Physis®-technologie modelleert het geluid "fysiek" door de natuurlijke karakteristieken en fysieke eigenschappen van elke orgelpijp te meten, evenals de interactie met de omgeving en de pijpen. Dankzij de krachtige processoren wordt het geluid niet gemaakt via de gebruikelijke "samples" (digitale opnames), maar door het geluid met geavanceerde algoritmen IN REAL TIME te reconstrueren. Dit proces reproduceert alle natuurlijke aspecten van het geluid tot aan de kleinste onvolkomenheden en afwijkingen. Dat is van het grootste belang om het geluid zijn karakter, expressie en warmte te geven. De geluidsgolven worden ten gehore gebracht bij het verlaten van de orgelpijp, elk met zijn eigen karakteristieken van autonomie, uniekheid en authenticiteit. De voortgang van het timbre over het klavier is accuraat, vloeiend en ongelofelijk natuurlijk, dankzij het ontbreken van de "splitspunten" die zo typerend zijn voor technologieën gebaseerd op samples. Met Physis® zijn de parameters die gebruikt worden voor het opwekken van het geluid beschikbaar, zodat u de feitelijke geluidsstructuur eenvoudig kunt aanpassen en vormgeven. Het geluid dat uiteindelijk wordt geproduceerd, is een driedimensionaal beeld dat niet alleen horizontaal wordt uitgedrukt, zoals bij traditionele technologieën, maar ook verticaal en diagonaal, net als bij traditionele pijporgels. We hebben speciaal aandacht besteed aan het systeem voor geluidsreproductie, om de indrukwekkende dynamiek, het brede geluidsspectrum en de verrassende ruimtelijkheid van het geluid van een pijporgel zo getrouw mogelijk te kunnen reproduceren. Het effect is verbijsterend: zittend aan de console van een orgel waarop Physis® is geïnstalleerd, krijgt u dezelfde inspiratie alsof u aan de console van een prachtig pijporgel zit.


RAR (REAL AUDIO RENDERING)TECHNOLOGIE

Uitgaande van de technologie voor het opwekken van geluid Physis® hebben we een revolutionair nieuw geluidssysteem ontwikkeld genaamd RAR (Real Audio Rendering). Het hart van het systeem is een krachtig algoritme voor geluidsverwerking in real time dat, in combinatie met vier nieuwe aanvullende geluidskanalen die zich op specifieke punten van de console bevinden, in staat is om met grote nauwkeurigheid het akoestische veld te herscheppen dat door een echt pijporgel wordt geproduceerd in een grote galmende ruimte. Dankzij de RAR-technologie hebt u het volledige beheer over de indruk die de ruimte maakt waarin het instrument staat, tot aan de sfeer van een grote kathedraal toe. Dat is allemaal mogelijk zonder extra luidsprekers aan te sluiten. Dankzij de veelzijdigheid van de Physis®-technologie en een langdurige studie van de optimalisatie van ruimten en componenten, was het mogelijk om het gehele systeem binnen een compacte console op te nemen.

 

We hebben speciaal aandacht besteed aan het versterkingssysteem, om de indrukwekkende dynamiek, het brede geluidsspectrum en de verrassende ruimtelijkheid van het geluid van een pijporgel zo getrouw mogelijk te kunnen reproduceren. In aanvulling op de traditionele versterking hebben we twee paar full-range luidsprekers op strategische punten van de console geplaatst: een paar op de buitenpanelen en een paar op het zijpaneel van de bovenste stop. Omdat het geluid vanuit verschillende posities komt, is het op deze manier mogelijk om de meervoudige weerkaatsingen van de muren, vloer en plafond van een grote ruimte te simuleren. Het effect is verbijsterend. U ervaart een verschil dat net zo merkbaar is als wanneer u een surround sound-systeem aan uw tv thuis toevoegt.

 

Consumentenprijs

  • Sonus 40 LAM: € 9.195
  • Sonus 40 DLX: € 11.320

Pedaal:

Subbas 32'
Prestant 16'
Bourdon 16'
Octaaf 8'
Gedekt 8'
Octaaf 4'
Bazuin 16'
Trombone 8'
Trompet 4'

Koppel I / PED
Koppel II / PED

Hoofdwerk:

Bourdon 16'
Prestant 8'
Roerfluit 8'
Quintadeen 8'
Octaaf 4'
Blokfluit 4'
Quint 2 2/3'
Octaaf 2'
Mixtuur IV-VI
Cornet IV
Tromet 8'
Vox Humana 8'

Tremulant 
Koppel II / I

Zwelwerk:

Prestant 8'
Holpijp 8'
Viola di Gamba 8'
Vox Celeste 8'
Octaaf 4'
Open Fluit 4'
Nasard 2 2/3'
Woudfluit 2'
Terts 1 3/5'
Scherp III-IV
Fagot 16'
Trompet Harmoniek 8'
Dulciaan 8'

Tremulant

Download HIER de gehele dispositielijst in de diverse intomaties
Download HIER de alternatieve stemmen (bibliotheek)
Download HIER de lijst met orkeststemmen

Specificaties

Manualen 2 x 61 tonen
Toetsenborden

Voorzien van een kerkorgeltoucher, met aanslaggevoeligheid voor MIDI en Orkestsecties. Optioneel te leveren met houten toetsen

Pedaal 30 tonen recht. Optioneel rechtconcaaf of waaiervormig concaaf
Registeruitvoering Wipregisters
Geluidsversterkers 7 kanalen, 6 x 60 Watt + 1 x 100 Watt
Luidsprekers 9
Zwelpedaal 2, Man.I/Ped. en Man. II
Crescendo Pedaal Selecteerbaar als een alternatief voor Man.I/Ped. exp. pedaal

Registers en stemmen

Pedaal 9
Hoofdwerk 12
Zwelwerk 13
Aantal sprekende stemmen 34 en honderden stemmen beschikbaar in de interne geluidsbank verdeeld over
Klankstijlen

4 Presets + 4 door gebruiker te definiëren. Honderden stijlen kunnen vanuit/naar het interne geheugen of de externe USB-stick worden geladen/opgeslagen.

Alternatieve stemmen Per register vrij te kiezen klankalternatieven
Orkeststemmen Op de hiervoor bestemde registers vrij te kiezen orkeststemmen

Speelhulpen

Alg. geheugenknoppen

8 pistons, 16 banken, 128 in totaal. Tienduizenden met USB-stick

Piston Sequencer Ja, ''Prev.'' - ''Next'' handpistons
AP piston Aanhangend pedaal
ENC piston Instelbaar totaal volume van het gehele orgel over het Zwelpedaal
Koppels Hoofdwerk/Pedaal, Zwelwerk/Pedaal en Zwelwerk/Hoofdwerk
Voetpistons -
Transposer -6/+5 Halve tonen
Algemeen- / Nagalm- volume Verstelbaar met draaiknoppen
MIDI activering Per klavier/pedaal
Orkest en Midi Sustain Ter hoogte van het zwelpedaal
USB-poort voor sticks Kunnen worden gebruikt voor data-opslag
Afstandbediening Optioneel, afstandsbediening werkt binnen de 50 meter

Display

Edit stemparameters Per register instelbare stemparameters
Volumes

Divisional volumes: apart voor elke divisie. Audio Rendering Volumes: apart voor hoog-voorluidsprekers (Presence) en kant-luidsprekers (Surround)

Tremulant

2, Deze zijn per manuaal in snelheid en diepte verstelbaar

Nagalm 8 types instelbaar
Effects

Ensemble Effect: Instelbaar. Onvoldoende luchtdruk Effect: verstelbaar en evenredig met de actieve stemmen. Tracker Action Effect: selecteerbaar.

Historische Stemmingen

Kirnberger II, Kirnberger III, Werckmeister III, Werckmeister IV, Werckmeister V, Vallotti, Silbermann, Kellner 1975, Meantone G#, Meantone Ab, Meantone pure minor third, Zarlino, Sauveur I, Sauveur II, Barca, Chaumont, Pythagorean ; elk met programmeerbaar ''Tonic'' Key Note

Short Octave Afzonderlijk programmeerbaar per klavier/pedaal
Omwisseling Van manualen is mogelijk
Verdeling over de kanaaluitgangen Ieder register instelbare verdeling op de windlade
Volumeregeling extern Onafhankelijke volumeregeling voor elke uitgang
Externe Out Equalizer Onafhankelijke 5-bands grafische equalizer voor elk kanaal
Interne versterking Equalizer 5-bands grafische equalizer
Programmeerbare MIDI

Tx/Rx Midi Channel, Tx/Rx Midi Filter, Send PG, Keyboard Midi Velocity

Sequencer Interactieve muzieksequencer met overschrijffunctie
Bestandsbeheer Copy, Load, Save, Rename, Delete etc.
Orgel Vergendelbaar met wachtwoord

Aansluitingen

Midi Midi In, Midi Out en Midi Thru
Stereo-uitgang Voor hoofdtelefoon aanwezig
Stereo Aux In Ja
Microfoon In Ja met sterkteregeling
Meervoudige lijnuitgangen 4+1 (Sub), 12+1 (Sub) met optionele uitgang uitbreidingskaart
USB naar PC

Voor verfijnde afstemming op smaak per toets van de individuele registers, van dispositie, van volume, toonhoogte, routing intern/extern enz. middels Viscount Editor

USB (host) for Pen Drive Ja

Console

Kabinet Elegant console in donker of licht eiken (Sonus DLX) of in donker of lichte kleur (Sonus) met bijpassende bank
Breedte/Hoogte/Diepte en Gewicht

126.4 x 119.1 x 56.8 cm (zonder pedaal)
126.4 x 119.1 x 96.6 cm (met pedaal)
109.5 kg

Consumentenprijs:

Viscount Sonus 40 Laminaat uitvoering: Euro 9.9195
Viscount Sonus 40 DLX uitvoering: Euro 11.320

Download HIER de gehele dispositielijst in de diverse intomaties
Download HIER de alternatieve stemmen (bibliotheek)
Download HIER de lijst met orkeststemmen